1. خانه
  2. »
  3. وبلاگ
  4. »
  5. شرایط تحصیل و کار کشورها
  6. »
  7. تحصیل دکتری بدون کارشناسی ارشد در...

تحصیل دکتری بدون کارشناسی ارشد در اروپا و آمریکا

تحصیل دکتری بدون کارشناسی ارشد در اروپا و امریکا
فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب، یک سربرگ اضافه کنید
    Scroll to Top

    گرفتن مدرک دکتری بدون کارشناسی ارشد از دانشگاه های اروپا، آمریکا و کانادا علاوه بر اینکه می تواند شما را به فرصت های شغلی پربار و هیجان انگیزتر در زمینه های مختلف هدایت کند، صرفه جویی در مدت زمان سال های تحصیل شما را نیز بهمراه خواهد داشت. این دوره به طور خاص دانشجویان را برای حرفه ای در تدریس یا تحقیق آماده می کند. اما آیا می توان بدون کارشناسی ارشد دکتری گرفت؟ بله، امکان اخذ دکتری بدون تکمیل دوره معمول کارشناسی ارشد در دانشگاه های اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا وجود دارد. و در واقع این ورود مستقیم از دوره لیسانس به دوره PhD به دانشجویان کمک می کند تا در زمان خود صرفه جویی کرده و هزینه های مورد نیاز برای تکمیل تحصیلات خود را کاهش دهند.

    گرفتن دکتری بدون کارشناسی ارشد

    امروزه در برخی دانشگاه های اروپا و آمریکا دانشجویان می توانند در دوره دکتری بدون کارشناسی ارشد نیز شرکت کنند. همانطور که می دانید مسیر سنتی برای کسب مدرک دکتری، کسب مدرک لیسانس، سپس مدرک کارشناسی ارشد و در نهایت دوره دکتری است. با این حال، برخی از دانشجویان پس از پایان تحصیلات خود در مقطع کارشناسی، مدرک کارشناسی ارشد را به نوعی دور زده و مستقیماً در یکی از دوره های دکتری ثبت نام می کنند.

    برای گذراندن دوره دکتری بدون کارشناسی ارشد در اروپا، آمریکا و کانادا، از دانشجو انتظار می رود که ابتدا دوره کارشناسی خود را به پایان برساند و مدرک آن را دریافت کند. مدرک لیسانس مربوطه در دوره کارشناسی که 3 سال به طول انجامیده باشد، معمولاً برای دانشجویان علاقه مند به دکترای STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) مورد نیاز است. با این حال، متقاضیان دوره های PhD غیر STEM برای برآورده کردن این نیاز آزادی عمل بیشتری خواهند داشت. در دوره های دکتری در رشته های علوم انسانی و هنر معمولاً متقاضیان ملزم به داشتن مدرک لیسانس از یک دوره لیسانس چهار ساله هستند. علاوه بر این دانشجویانی که می خواهند بدون کارشناسی ارشد مدرک دکتری بگیرند، باید عملکرد تحصیلی عالی در مقطع کارشناسی خود داشته باشند.

    برای کسب مدرک دکتری بدون کارشناسی ارشد از دانشگاه های اروپا و آمریکا، ابتدا باید کارشناسی ارشد پژوهشی (MPhil) خود را که بطور معمول 1 سال بطول می انجامد و شامل یک پایان نامه جامع است را به پایان برسانید. پایان نامه باید ظرف یک سال پس از آن آماده و ارسال شود. حتما در پایان نامه ای که می نویسید، تحقیقاتی که در آن سال انجام داده اید و برنامه های شما برای ادامه آن در دوره دکتری را شرح دهید. سه خروجی عمده از بررسی پایان نامه کارشناسی ارشد شما وجود خواهد داشت:

        • اگر شکست بخورید، مجوز ورود به دوره دکتری را از دست خواهید داد.                   

       • سرپرست بر این باور است که با وجود موفقیت در آزمون، هنوز مهارت های تحقیقاتی قوی نشان نداده اید. مدرک کارشناسی ارشد اعطا می شود، اما دوره شما به دکتری ارتقا داده نمی شود.                 

       • اگر دانشجویان در ارائه پایان نامه موفق شوند و ارزیابی استاد راهنما از آنها یک محقق قوی و توانا باشد، در اینصورت است که دوره آنها به دکتری ارتقا خواهد یافت.

    دکتری بدون کارشناسی ارشد در انگلستان

    اگر مدرک لیسانس علوم Honors 2:2 در انگلستان دارید، ممکن است واجد شرایط درخواست مستقیم برای دوره دکتری باشید. برخی از موسسات آموزشی معتبر، از جمله دانشگاه لیورپول، به دانشجویان اجازه می‌دهند بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری اقدام کنند. برخی دانشگاه ها نیز دوره لیسانس و دکتری پیوسته ارائه می دهند که بطور مستقیم پس از اتمام دوره کارشناسی وارد دوره دکتری خواهید شد.

    دکتری بدون کارشناسی ارشد در آلمان

    دانشگاه های آلمان نیز دوره های  مسیر سریع ورود به دکتری را ارائه می دهند. این بدان معناست که شما می توانید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی با گذراندن یک دوره 1 ساله بهمراه پایان نامه و موفقیت در آن، تحصیل در مقطع دکتری را آغاز کنید.

    دکتری بدون کارشناسی ارشد در کانادا

    دوره دکتری در کانادا نیز مانند اروپا نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارد. با این حال، دوره های مسیر سریع آنها به شما این امکان را می دهد که فقط پس از یک سال تحصیل در کارشناسی ارشد وارد دوره دکتری شوید، مشروط بر اینکه مدرک کارشناسی ارشد از نوع MSc یا لیسانس علوم باشد.

    دکتری بدون کارشناسی ارشد در استرالیا

    استرالیا از بسیاری جهات شبیه بریتانیا است. برای درخواست در دوره دکتری معمولاً مدرک کارشناسی ارشد مورد نیاز است. با اینحال، اگر در دوره کارشناسی با مدرک ممتاز یا رشته ای اضافه بر مدرک اصلی خود فارغ التحصیل شده باشید، ممکن است شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش دوره دکتری داشته باشید.

    دکتری بدون کارشناسی ارشد در آمریکا

    ایالات متحده آمریکا یک استثنا است. مدرک کارشناسی ارشد قبل از دکتری کمی غیر معمول است و دلیل آن این است که دانشگاه های آمریکا الزامی برای داشتن مدرک کارشناسی ارشد ندارند. علاوه بر این، برخلاف اتحادیه اروپا، تحصیلات دکتری در ایالات متحده آمریکا اغلب بین 3 تا 4 سال طول می کشد که این مدت ممکن است بسته به شرایط و نوع رشته تحصیلی تا 8 سال نیز ادامه یابد.

    مزایای دکتری بدون کارشناسی ارشد

    انگیزه اصلی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری بلافاصله پس از دوره کارشناسی صرفه جویی در زمان و هزینه است. دلیل این امر هم این است که یک سال تحصیلی را حذف می کنید.
    در دسترس بودن پروژه یکی دیگر از مزایای ثبت نام فوری در دوره دکتری است. بعید است که پروژه ای که واقعاً مورد علاقه شما است، یک سال دیگر همچنان در دسترس باشد. بنابراین، در صورت دور زدن کارشناسی ارشد و ثبت نام مستقیم در مقطع دکتری، احتمال از دست دادن پروژه تحقیقاتی موردنظر کم خواهد شد.

    معایب دکتری بدون کارشناسی ارشد

    تحصیل دکتری بدون کارشناسی ارشد

    دانشجویان می توانند دوره دکتری را بدون کارشناسی ارشد بگذرانند، اما درخواست برای مدرک دکتری بدون کارشناسی ارشد معایب زیادی هم دارد. چند دلیل مهم برای همین موضوع در زیر ذکر شده است:

    • مدرک کارشناسی ارشد به دانستن اینکه آیا دانشجو برای دکتری آماده است یا خیر کمک می کند

    مدرک لیسانس معمولاً شامل ترکیبی از مطالعه عمومی و تخصصی است که میزان تخصص در پایان نامه نهایی یا پروژه نهایی آن بسیار کم است.

    مهم نیست که چقدر ممکن است یک رشته تحصیلی یا مسیر شغلی خاص شما را مجذوب خود کند، تا زمانی که بطور عمیق و گسترده درگیر آن نشده باشید، نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا این حیطه برای شما مناسب است یا خیر.

    ماهیت تخصصی و پژوهش محور مدرک کارشناسی ارشد تضمین می کند که با همان چیزی که برای مدت طولانی در مقطع دکتری با آن دست به گریبان خواهید بود، روبرو خواهید شد.

    مدرک کارشناسی ارشد شما را با فرآیند تحصیلات تکمیلی پیچیده تری نسبت به مدرک کارشناسی آشنا می کند. شیوه های های مطالعه، انگیزه و حتی مهارت های مدیریت زمان مرتبط ترین شاخصه هایی است که نشان می دهد آیا شما آماده ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستید یا خیر.

    ضمن اینکه، دوره و سطح کارشناسی ارشد ممکن است برای شما طاقت فرسا باشد و آنطور که انتظار داشتید هیجان انگیز و جذاب نباشد، در اینصورت شاید ورود به دوره دکتری انتخاب مناسبی برای شما نبوده است.

    • شانس بهتر پذیرش برای مدرک دکتری

    آیا می توانم بدون مدرک کارشناسی ارشد دکتری بگیرم؟ شاید نه، اما آیا می توانید در مقطع دکترا با مدرک کارشناسی ارشد پذیرش بگیرید؟ بدون شک.

    اگر مدرک کارشناسی ارشد به جای لیسانس داشته باشید، طبیعتا می توانید از تجربه بسیار بیشتری در پروژه دکتری خود استفاده کنید. در شرایطی که ممکن است مدرک کارشناسی ارشد کاملا یک الزام نباشد، با اینحال مراکز دانشگاهی تحصیلات تکمیلی داوطلبان دارای مدرک کارشناسی ارشد را ترجیح می دهند.

    اگر سوابق تحصیلی شما کمتر از حد متوسط ​​باشد، مدرک کارشناسی ارشد نیز مفید است. از طرف دیگر اگر در دوره لیسانس خود نمرات پایین تری داشته باشید، در اینجا نیز مدرک کارشناسی ارشد به نفع شما خواهد بود.

    علاوه بر این، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همان دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، انتخابی عاقلانه است. علاوه بر نشان دادن وفاداریتان به دانشگاه، با اساتید مناسب نیز آشنا خواهید شد.

    • مدرک کارشناسی ارشد به سریعتر پایان یافتن دوره دکتری کمک می کند

    مدرک کارشناسی ارشد همیشه مساوی با دو سال تمام آموزش اضافی در برخی از بخش ها، مراکز دانشگاهی تحصیلات تکمیلی و دانشکده ها نیست. در واقع داشتن مدرک کارشناسی ارشد می تواند در کاهش طول دوره دکتری شما نیز موثر باشد . به خصوص در ایالات متحده آمریکا و کانادا، ممکن است بتوانید برخی از واحدهای کارشناسی ارشد خود را به دوره دکتری منتقل کنید. در نتیجه، می توانید مدت زمان لازم برای گرفتن مدرک دکتری را بطور قابل توجهی کاهش دهید.

    حتی اگر امکان انتقال واحدها به دوره دکتری نیز وجود نداشته باشد، باز هم شروع دوره دکتری با داشتن مدرک کارشناسی ارشد، زمان دریافت دکتری را به نوعی دیگر کاهش خواهد داد. به عبارت دیگر، در دوره کارشناسی ارشد، دو سال فرصت خواهید داشت تا موضوع تحقیق خود را انتخاب کرده و اطلاعات زیادی نیز جمع آوری کنید. بنابراین، در مقایسه با سایر دانشجویان که مستقیماً از دوره لیسانس به دکتری وارد شده اند و درک و زمان کافی برای این موضوع را نداشته اند، یک تا دو سال جلوتر خواهید بود.

    جمع بندی

    در این مطلب این موضوع که، آیا می توانید بدون کارشناسی ارشد از دانشگاه های اروپا و آمریکا مدرک دکتری بگیرید را مورد بررسی قرار دادیم. پاسخ به این سوال مثبت است و می توانید تنها با مدرک لیسانس خود نیز دکتری بگیرید. اما پیمودن این مسیر مزایا و معایب متعددی خواهد داشت. اگرچه می توانید با پرش مستقیم به دوره دکتری در تلاش و هزینه های خود صرفه جویی کنید، با اینحال مهم است که از مهارت های تحقیقاتی مورد نیاز خود برای ورود به دوره دکتری اطمینان حاصل کرده و سعی کنید پروژه تحقیقاتی مورد علاقه و مناسب خود را برای ادامه تحصیل در این مقطع پیدا کنید.

    سوالات متداول دکتری بدون کارشناسی ارشد

    بله. با اینحال شرایط پذیرش متفاوتی برای دانشگاه های مختلف در اروپا و آمریکا وجود دارد.

    بله. در برخی کشورها ابتدا دوره 1 ساله پروژه محور و پایان نامه خود را تکمیل می کنید و در صورت موفقیت مجوز دوره دکتری را کسب خواهید نمود.

    کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا، آلمان و کانادا از جمله کشورهایی هستند که دوره دکتری بدون کارشناسی ارشد ارائه می دهند.

    به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

    (19 نظر) – 5 از 5

    مقالات مرتبط

    5 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل دکتری بدون کارشناسی ارشد در اروپا و آمریکا»

    1. دوره دکتری بدون کارشناسی ارشد رو در اروپا چه کشورهایی ارائه میدن؟ و ایا امریکا یا کانادا راحت هست برای ایرانیها؟

    2. سلام. من دانشجوی لیسانس آموزش زبان انگلیسیم میتونم برای دانشگاه انگلیس مستقیم درخواست بدم؟ آیلتس چه نمره ای میخواد؟

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیمایش به بالا